Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akku
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2015, 11:32 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Ostin Warreen 5 vuotta sitten Sznajder-45Ah370A akun ja olen sitä talvisin ladannut tasaisin väliajoin CTEK ylläpitolaturilla. Pari viikkoa sitten akku antoi periksi niin, että se ei jaksanut enää pyörittää yhtään. Tätä ennen akku on toiminut moitteitta ja tovi meni ennen kuin tajuttiin että akku on sökö, eikä vika ole startissa tms. Ylläpitolaturin mukaan akku oli ladattu täyteen.

Millaisia kokemuksia on akuista Warressa? Kuinka pitkään kestoikään olette päässeet? 5 vuotta taitaa olla ns. halpisakulle ihan hyvä suoritus (jossa on 2v takuu). Ennätys minulla on harrastepelissä Bilteman akulla 6v (75ah hopea kalsiumakku, h.99€).

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Akku
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2015, 20:51 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kyllä se halpa akku pitäisi kestää 5 vuotta. Muistakseni Mazdaan en tarvinnut vaihtaa akkua olleenkaan, vaikka ajoin sillä 7 vuotta. Kuinka vanha se oli ostaessani auton ei tiedä.

Minulla on pakko kertoa tämän jutun vaikkei Wartburgia koskee. Eli oli -35°C pakkasta aamulla. Vaimo kertoi minua heti yrittämään käynnistää 20 vuoden vanhan Mazdan. Jos ei käynnistäisi, niin hän ajaisi minut töihin uudella Hyundai Getz:llä. Nojaa, söin aamiasta ensin, koska -35°C pakkasella käynnistyä autoa ei heti pitäisi sammuttaa.

Jännitin kyllä kun yritin käynnistää. Pari ylimääräisiäa kaasunapainaluksia ja sillä se lupaisi. Uuden yrityksen ja se lähti käyntiin mutta sammui heti ilman käynnistysmoottorin apua. Lisää kaasunpainaluksia ja lähti käyntiin ja sammui. Minutin verran pumppasin kovasti kaasua ennenkuin moottori pysyi käyntissä, ja silloin lähdin töihin.

Töihin saapuessa ja tietokoneen avattua niin vaimo soitti. Puoli vuoden vanha Getz:iä ei lähtenyt käyntiin. Oli pakko lähteä kotiin ja viedä vaimoa töihiinsä.

Tutkiskellassani Getz:iä epäröin moottorilämmitinä. Mittasin vastusta mutta se oli ääretön. Olisko mahdollista että uudet moottorilämmitimet toimivat vaihtovirralla ja kondensaattorin avulla? Mittasin Mazdan moottorilämmitintä ja totesin, sama homma eli ääretön vastusta, siis uudentoimiset moottorilämmittimet. :roll:

Sitten muistin etteikö olin korjannut liitoksen jossain. Jo, siellä oli kyllä ilmastointiteippillä viritettyä. Liikun sitä vähän ja nyt löytyy mitattavaa vastusta. Eli 20 vuotta Mazda käynnisti vanhalla akulla ilman moottorilämmitintä. Sitä uusi auto ei pystynyt.

Getz:n akku on nyt 9 vuotta vanhaa ja toimi vielä hyvin tämän talven.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Akku
ViestiLähetetty: 02 Elo 2015, 09:52 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Usein on alkuperäisakku pitkäikäisin. Halpisakun hinta ja käyttöikä saattaa olla samassa suhteessa ns. merkkiakkuihin. Siis €/vuosi. Eroja taitaa olla myös käynnistyshetkellä akun jännitteessä. Paremmissa akuissa jännite putoaa vähemmän. Se taas parantaa starttimoottorin toimintaa ja sytkän kipinöintiä.
Lämmittimet taitavat olla vain lämmitysvastuksia. Ja käytännössä ei taida konkkaa löytyä, mikä kestäisi tehoon vaadittavan virran. Kun pitäisi olla jännitekestoisuuttakin tyyp. 2 x käyttöjännite. Jokin sähkövetureissa käytettävä iso......, tai vaihesiirtokompensointikonkka, korkeus >0,5m. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Akku
ViestiLähetetty: 02 Elo 2015, 11:20 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
vanhawarristi kirjoitti:
.... Ja käytännössä ei taida konkkaa löytyä, mikä kestäisi tehoon vaadittavan virran. Kun pitäisi olla jännitekestoisuuttakin tyyp. 2 x käyttöjännite. Jokin sähkövetureissa käytettävä iso......, tai vaihesiirtokompensointikonkka, korkeus >0,5m. :)

On ymmärrättävä, ettei uuteen autoon tuollaista konkkaa mahtuisi, kun ei edes kädelle löytyy tilaa lukuisen letkujen ja kaapelien takia. Warressa on kyllä ruhtinaalisesti tilaa ruuvamiseen, mutta senkin tilaa saattaa mennä pieneksi. ;)

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Akku
ViestiLähetetty: 03 Elo 2015, 23:18 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Niinpä, siksi onkin konkka vain ajatuksenpoikasena. Ei mitään käytännön sijaa, eikä -perusteluja. Kun nyt asia esille tuli.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com