Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Lohkon porausta
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10506
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  353WR [ 09 Tammi 2014, 23:42 ]
Viestin otsikko:  Lohkon porausta

Terve kaikille, uusi jäsen paikalla... :D

Minulla olisi tämmönen kysymys: kuinka paljon voiko 353:sen lohko porata ilman että väliseinät tulee liian ohueiksi? Tiedän että on tehty 1150 ccm koneita, mutta onko siinä käytetty eri lohko?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Tammi 2014, 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

On olemassa erikoislohkoa nimetty "Leutert". Sillä lohkolla huuhtelukanavat on siirretty vähän ulospäin. Näiden ulokkeet on helposti tunnistettavat ulkopuolelta.Oletan että siitä on 1150cm3 tehty. Tässä yhden kuvan.
http://www.google.fi/imgres?sa=X&biw=13 ... CFIQrQMwAA

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Tammi 2014, 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

Tuon ison lohkon tunnistaa pakolähtöjen välisistä pullistuksista, kun vakiolohkossa on upotukset. Juu, ostetaan tuollainen lohko, jos jollain on. Viimeinen varaosa ylikoko on 75,5mm. Siihen mittaan nyt turvallisesti voi porata.

Kirjoittaja:  353WR [ 10 Tammi 2014, 21:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

Terve,

kiitoksia vastauksista!

Seurasin tota kuvalinkki mitä olit pistänyt ja siinä Zentrales Wartburg Forumissa oli vissin tätä aihetta kans keskusteltu. Jos ymmärsin oikein, mun saksa ei ole niin häävi, on olemassa myöskin AWE lohko mikä olisi 1150 cm3 ja siinä eivät ole nuo pullistukset...
Siinä oli kans kysytty kuinka paljon voi porata ja joku väitti että hänellä oli 1000 cm3 lohko mikä hän oli porannut 77,5:een. Hän oli käyttänyt vm -72 lohkon missä olisi vähän paksummat seinämät. Onko kellään tietoa siitä onko näin että tietyt lohkot ovat paksummat ja paremmat poraukseen/viritykseen?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Tammi 2014, 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

En tiedä, miksi kuparimolybdeeni lohkot ovat kysyttyjä virityslohkoja. Onko pelkkä materiaali, vai tuo porausvara. Tarkoitetaan ehkä juuri tuota 72-mallin lohkoa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Tammi 2014, 01:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

353WR kirjoitti:
Seurasin tota kuvalinkki mitä olit pistänyt ja siinä Zentrales Wartburg Forumissa oli vissin tätä aihetta kans keskusteltu. Jos ymmärsin oikein, mun saksa ei ole niin häävi, on olemassa myöskin AWE lohko mikä olisi 1150 cm3 ja siinä eivät ole nuo pullistukset...
Siinä oli kans kysytty kuinka paljon voi porata ja joku väitti että hänellä oli 1000 cm3 lohko mikä hän oli porannut 77,5:een. Hän oli käyttänyt vm -72 lohkon missä olisi vähän paksummat seinämät. Onko kellään tietoa siitä onko näin että tietyt lohkot ovat paksummat ja paremmat poraukseen/viritykseen?


Olet kyllä ymmärtänyt asian paremmin kuin minä. Olin tyytyväinen kuin löisin kuvan lohkosta ja sen nimen. Nyt kun luin sen paremmaksi (koko jutun en jaksanut lukea läpi), tulen saman tulokseen kuin sinä. AWE:lla oli oma 1150 cm3 moottorinlohkoa ilman pullistuksia, ja eri vuosimallien 1000 cm3-lohkot ovat tehty erilaisella seinämäpaksuuksilla.

AWE:n 1150 cm3 lohkot on tehty sekä yhtenäisella imukanavalla sekä erillisillä imukanavilla. Leutert-lohkolla on suuremmat ylivirtakanavat.

Tässä yhden ZWF:n juttua Leutert-lohkoista.
http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2& ... it=Leutert

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Tammi 2014, 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

"Leifi82" on yhden virittäjän, joka on piirtänyt ja teettänyt uudet sylinterikannet CNC-koneella Wartburgille. Sekä myös valmistanut uudet "311" näköisiä sylinterikannet.
Jossain tästä ne kuvat löytyy

http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2& ... 3f#p151198

Minä uskon hänen tietävänsä mistä puhuu. Yritän tehdä lyhennyksen hänen kirjoituksinsa 1000 cm3 lohkosta.

Ongelma on seinämäpaksuus huuhtelukanavan ja sylinterin välillä. Joko se kestää tai ei sitten. 312 sekä varhaat 353 lohkot ei pitäisi porata yli 77,5 mm ohuemman sylinteriseinämäpaksuuden takia. Myös uusimmat lohkot, uskon jotain 80 luvun jälkeen, on ohuemmalla seinämällä valettuja. Vuoden 72 lohkon hän on porannut 77,5 mm:ksi. Kun porataan tavallisen 1000 cm3 lohkon 73,5 => 77,5, niin kanavien avausajat muuttuvat 10°. Pienien kanavien johdosta saat 10 % suuremmalla sylinteritilavuudella vain 7% teholisän. On edullisempaa sekä helpompaa saada 20-30 % teholisäyksen tavallisen 1000 cm3 moottorin kanavien hionnalla. Ja suuret männät on tosi vaikea löytää. Hän on antanut valmistaa kahdet sarjat 77,5 mm, jotka maksoivat 400 euro/sarja (vain aihiot?).

Kirjoittaja:  353WR [ 11 Tammi 2014, 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

Suuret männät saisi vissin ebayn kautta, (MTK männät) ja ainakin ilmoituksessa sanotaan että ne pystyvät tehdä 73,5-83,0 kokoiksi. ( http://www.ebay.de/itm/MTK-Kolben-Wartb ... 35d025aac4 )...
Onko kellään kokemusta näistä männistä tai vastaavista? Siinä käytetään siis vain 2 männänrengasta...
Ne ovat sen verran kalliita että ei oikein viitsi vain kokeilumielessä tilata.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Tammi 2014, 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

Wau! 83 mm männät! :shock:

"Leifi82" tilaamat männät (77,5 mm) olivat 2 männänrenkaalla, vahvistusrimoilla sekä suurilla aukoilla. Eli kahdet männänrenkaat näköjään on ennestään käytetty. Valitettavasti kokemuksia minulta puuttuu.
Myyjä "Jörn" on mainostanut itseänsä ZWF:ssä kun 78 mm mäntiä kysyttiin.

http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2& ... he#p126086

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Tammi 2014, 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkon porausta

Tässä yhden Leutert-lohkon männillä ja 3 kaasuttimella myytävänä. Kampiakseli puuttuu, mutta sellainen on pikkurahaa. Kaveri pyytää tästä 5000 Euroa.

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ref=search

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/