Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg 353 4x4 / Duo
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10128
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 24 Elo 2013, 18:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburgin korjaamokäsikirjat, manuaalit, testit jne. tä

Kuva

Tuulilasin kaksimoottorinen 353 quattro vuodelta 1999

Avaa juttu tästä

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 24 Elo 2013, 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburgin korjaamokäsikirjat, manuaalit, testit jne. tä

Hieno juttu!

Kun kävin koulusssa 35 vuotta sitten pyörii päässäni samalainen ajatus. Mutta minä ajattelin rakentaa auton jokkiskisoja varten. Toisaan olin ajatellut peilata rungot, eli takamoottoria joutuisi pyörimään väärään suuntaan. Takamootttorilla olisi ilman startteri, ja se käynnistettäisiin kuten artikkelissä. Toinen juttu minulla ei selvisi, olisiko ollut hyötyä tekemään takapyörät myös käännettäviä. Noja, opiskelulainoilla ei voidaan leikkiä suurella rahalla. Ja myöhempi tuli vaimon ja omakotitalon. Sitten sain kuuulla, ettei jokkisautoihin saa laittaa kahdet moottorit. :?

Tuskin olin ensinmäisen, josta Wartburg Quttrosta ajattelin. Saksalais-insinöörit ovat toisaan tehnyt Rally-Wartburg kahdella moottorilla. Sellainenkin on jossain piilotettu, koska olen nähnyt kuvia siitä. Ralleissa se ei ollut mikä mullistus, koska silloin niitä olisi ollut enempiä.

Kirjoittaja:  warremies [ 24 Elo 2013, 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburgin korjaamokäsikirjat, manuaalit, testit jne. tä

Tehtaan nelivedon löytää kuuklettamalla "Wartburg Duo", siinä ratkaisut ovat hieman pidemmälle mietittyjä kuin lehden puuhastelutouhut..

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Elo 2013, 12:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburgin korjaamokäsikirjat, manuaalit, testit jne. tä

Kiitos vinkistä!

Kun en löytänyt paljon englanninkielistä tekstiä, niin laitan kohokohtaat haastattelusta mikä Ralley Magazin teki 2009.

Audin Quottra oli uusi ja tietysti haaste wartburg-insinöörille sekä ralli-ihmisille. Kun länsimaassa löytyisi 200 henkilöä ralliauton kehittelyssä, niin itäsaksassa se oli teettävä vähän salaa ja ystävyyssuhteita käyttäen. Ryhmä koostui kolmesta henkilöstä, jotka käyttivät paljon vapaa-aikansa hyväksi. Yksi oli rungon kehitysinsinööri Wolfgann Köttniz. Toinen Konrad von Freyberg joka vastasi moottorien kehittelystä ja oli henkilökohtainen kilpailuveneiden maailmanmestari tietysti Wartburgin moottorilla. Kolmas oli Michael Stück, joka oli asiakaspalvelussa töissä.

Oli käytettävä mahdollisimman paljon Wartburgin vakioosia, koska oli pula kaikenlaisesta. Tarvittiin "slicksejä" ralliautoihin, mutta sellaista ei valmistettiin itäsaksassa. Johdon mukaan sellaista ei tarvita, eikä valmisteta, eikä tuodaan ulkomaalta, koska ne ovat turhia. Kun halu on, niin keinoja kyllä löytyy. Eli lastattiin 40 kpl loppunkuluneita renkaita Barkas 1000:iin, ja lähdettiin Tjeckille. Ulosmennessä tullista sai papereita, että autossa on loppuunkuluneita renkaita. Ne hävitettiin Barum:n tehtaalta, ja haettiin "slicksejä". Takaisintullessa oli autossa samanlaiset "loppunkuluneita" renkaita, jotka tullista päästi läpi, koska ne eivät olleet maahantuotettuja.

Alkuperäsin Wartburg Duo oli varustettu 6 kpl M6 kaasuttimella ja kehitti 220 PS. Nykyään se on varustettu 2 kpl Jikov-kasuttimella. Painoltaan se on vain 900 kg. Moottori on takapenkissä ja vaihdelaatikko takaluukussa. Takaosa on rakennettu wartburgin etupäästä, ja raidetankojen päät tuettu runkoon ja ohjausvaihde poistettu. Pensatankit ovat etuistuimien alapuolella. Äanenvaimentajat on otettu Wartburg kilpailuveneestä.

Wartburg Duo on laitettu AWE-museon kellariin, josta "NIX"-henkilö haettin sen esiin koeajoja varten. Turvakaaria ei ollut rakennettu, mutta testikuljettaja kehui sen hyvästä ajoomaisuudesta. Wartburg Duo:lla voitiin serpentiinikurvit ottaa 90 km/h, kuin muissa autossa vain 50 km/h kelpasi. Toisiaan se oli raskas ajaa, koska kytkinpoljimella piti painaa kahdet kytkimet. Kun oli 6 kaasuttimia, niin kaasupoljinta muistutti enemmän kuin kehnosti tehty voimistelulaitteesta. Ja vaihdekeppi hoitivat kahdet vaihdelaatikot. Kuljattajalle se oli hikinen paikka.

Ohimennessä kerrottiin että Wartburg oli saanut vuonna 1994 kreikasta 400 kpl Wartburg-autojen tilauksen, koska Wartburg oli niin kestävä.

Ja tässä voitte ladata alas koko jutun kuvioineen:
http://www.wartburgcars.de/download.php ... cb26d9b3e2

Kirjoittaja:  warremies [ 26 Elo 2013, 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburgin korjaamokäsikirjat, manuaalit, testit jne. tä

Jos ylläoleva linkki ei toimi, niin kokeilkaa näitä;

http://www.wartburgcars.de/index.php?id=189

http://www.flickr.com/photos/wartburgra ... 207292078/

http://www.myvideo.de/watch/6783334/Wartburg_353_Duo

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 26 Elo 2013, 18:07 ]
Viestin otsikko:  Wartburg 353 4x4 / Duo

Aloitettu tästä oma aihe.

Kirjoittaja:  warremies [ 30 Kesä 2019, 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353 4x4 / Duo

Unkarilainen omavalmiste

http://www.automotor.hu/extra/22-utemu-wartburg/

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/