Mä olen aina käyttänyt mobilin ATF 220 öljyä. Tuo shellin DONAX taitaa olla samaa litkua. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, paitsi kerran.
Olikohan pohjois-häme ralli joskus 80-luvulla. Eka pätkällä oli sellainen terävä nyppylä jonka taakse ei nähnyt ja laskeutumispaikalla syvä routamonttu joka rysäytti senverran kovaa että vaihteiston takatuki murtui ja samalla kämmenen kokoinen pala pois laatikon perästä. Öljyt tietysti ulos ja laatikko keinui lattian ja rungon väliä. Mä ajoin sinä vuonna junnu-cuppia ja jokainen piste oli tärkeä joten jatkettiin niin kauan kuin auto liikkui.
Huollossa rakennettiin öljypullosta ja muoviletkusta voiteluautomaatti jota kartturi sitten puristeli että olisi saatu edes hiukka rasvaa rattaille. Toimi yhden pätkän verran kunnes se letku imeytyi laatikkoon ja pyöri iloisesti rattaiden seassa. hyvin tuntui loota pelaavan silti joten ei kun menoksi.
Seiska pikiksellä vaihteensiirto alkoi käydä tahmeaksi ja lopulta oli käytössä vain kolmonen. Kasin lähtö oli ylämäkeen mutta AT-henkilökunnan avustaessa työntämällä sekin onnistui. Kun park fermessä piti sitten peruuttaa pari metriä ei enää liikkunut mihinkään.
Myös pahimmalla kilpailijalla oli ollut ongelmia joten meille työvoitto ja maksimipisteet kotiin.
Kun auto oli jäähtynyt niin laatikko toimi taas aivan normaalisti. Kotona purettaessa varsinaisessa vaihteisto-osastossa ei ollut mitään silmällä havaittavaa vikaa mutta tasauspyörästön hampaat lautaspyörässä olivat siniset ja terävät kuin fileerausveiset.
Surkeeta itäsaksan laatua......