On se.
Korjaamokäsikirjan sivulta 180 lähtien on selostettu latausgeneraattorin ja siihen liitetyn säätimen kytkentä, toiminta ja huoltotoimenpiteet.
Lyhyesti kerrottuna;
Aloitetaan työ irrottamalla akku auton sähköjärjestelmästä!
Jos on todettu akun navoista mittaamalla, että laturi lataa akkua (latausjännite on välillä 13,3..14,5V), ja halutaan vain huoltaa säädin, niin puhdistetaan säätimen kannen reunoilla oleva lika pois, avataan säätimen kannen ruuvi ja tarkistetaan kärkien kunto.
Mikäli kärkien pinnalla on kipinöinnistä tullutta epäpuhtautta ja hapettumaa, otetaan HYVÄLAATUISTA esim. 1000 karkeuksista vesihiomapaperia, leikataan siitä n. 10mm leveää suikaletta n. 15cm pitkä pätkä, taitetaan se kahtia niin, että siitä tulee kaksipuoleinen hiomanauha (hiomapuoli ulospäin).
Avataan ERITTÄIN VAROVASTI kiinni olevia kärkiä ja asetetaan nauha kärkien väliin.
Vedetään nauha kärkien välistä hitaasti pois, jolloin kärkien oma jousipaine hoitaa osan hiomatyöstä.
Toistetaan tämä kerran tai kaksi.
Tehdään sama auki oleville kärjille, mutta näitä joudutaan painamaan toisiinsa kiinni hionnan aikana itse, jolloin painetaan AINOASTAAN siitä kohdasta, josta säätimen kela vetää rautametallista osaa itseensä, kun kela on magnetoituneena (vetäneenä).
Työssä voi käyttää apuna esimerkiksi puista jäätelötikkua..
Mihinkään säätöruuviin ei saa koskea, tai kärkien levyjä taivuttaa, mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.
Korjaamokäsikirjan kuvassa E27 on kuvattuna säätimen osat, osat 12 ovat jousia, osat 13 ja 14 ovat kärkien runko-osia.
Työn jälkeen asennetaan säätimen kansi takaisin paikoilleen, ja testataan latauksen toiminta.
Vinkki: Tällä samalla tavalla voidaan myös puhdistaa katkojan kärkien pinnat.
Jos halutaan vaihtaa laturi uudempaan malliin, voidaan lokasuojassa oleva säädin samalla poistaa. Uudemman mallisen laturin johdotus poikkeaa hieman vanhemmasta, joten tämä teettää pienen lisätyön.
Mikäli laturi korvataan jonkin muun laitteen laturilla, johdotus joudutaan rakentamaan ao. laturin vaatimusten mukaan.
_________________ Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60 Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...
|